Powered By Blogger

Tuesday, September 12, 2017

بورس: تحلیل تکنیکال یا بنیادی

در تحلیل تکنیکال از شکل روند دیاگرام قیمت سهام یا نرخ بازگشت سرمایه یک شرکت که در طول یک بازه زمانی چندین بارتکرار شده برای پیش بینی قیمت سهام استفاده میکنند. حتی با اینکه من به تکرار و دوره تناوب بازار سرمایه باور دارم اما در حال حاضر ریسک استفاده از این روش بدلیل افزایش خیلی سریع تغییرکه توسط تکنولوژی اتفاق افتاده, بسیار بالاست به دو دلیل مهم:
 1) شکل دوره تناوب همیشه دایره نیست گاهی اوقات شبیه یک حلزون هست و گاهی اوقات شبیه دوره های تناوبی هست که من در مقالات زیر به آن اشاره کرده ام:




2) طول یک بازه زمانی که همان دامنه و یا شعاع های دوایر یا حلزون متحدالمرکز است بعلت تغییرات شکل گرفته توسط تکنولوژی قابل پیش بینی نیست. این یعنی مبدا بازه زمانی شما برای یک دوره تناوب کجا بایدباشد؟

اساس تحلیل بنیادی بر اطلاعات مالی شرکت شامل حساب سود وزیان و ترازنامه مالی میباشد. در حقیقت وقتی شما سهام یک شرکت را خریداری میکنید درست شبیه به این است که یک کالای الکتریکی ومکانیکی را از یک شرکت میخرید که دارای مشخصات فنی منحصر بفرد است. اگر این کالا براساس مشخصات فنی کارنکند, شرکت  تولید کننده کالا در این خصوص مقصر میباشد. در مورد سهام هم همینطور است در حقیقت حساب سود وزیان و ترازنامه مالی هر شرکت مشخصات فنی سهام شماست. اگر شرکت در تنظیم این اطلاعات مالی قصور کند و یا شفاف عمل نکند, نهایتا با هر مدل بنیادی پیشرفته هم تحلیل کنید, شما ضرر خواهید کزد. بنابراین وقتی میخواهید از این روش برای تحلیل استفاده کنید قدم اول اطمینان از اعداد وارقام مندرج درحساب سود وزیان و ترازنامه مالی شرکت میباشد.

روشهای مختلفی برای کنترل ارقام وجود دارد بطور مثال مهمترین قسمت یک حساب سود و زیان, رقم فروش سالیانه است. همیشه اگر میخواهید از عدد فروش و با پیش بینی فروش اطمینان حاصل کنید به یک کسب و کار مثل آرایشگاه که تا شعاع 500 متری آن هیچ رقیبی (آرایشگاهی) نیست فکر کنید و ببینید شرکتی که میخواهید تحلیل بنیادی کنید شبیه این آرایشگاه هست. یعنی کالایی تولید کند که همه مردم درهر شرایطی نیاز دارند و این کالای تولیدی بدون رقیب است مثل کالاهایی با تکنولوژی بکاررفته بالا. قسمت مهم بعدی در حساب سود و زیان, قیمت تمام شده کالا باضافه هزینه های بالاسری میباشد. برای کنترل هزینه ها میتوانید از مشاوره یک کارشناس با سابقه زیاد در صنعت آن شرکت استفاده کنید.

اما به نظر من بهترین روش, ترکیب و استفاده ازهر دو روش تکنیکال و بنیادی است. در حقیقت از روش تکنیکال, شرکتی را که دارای شرایط تحلیل بنیادی است را میتوانید انتخاب کنید. سپس از مدل زیر برای تحلیل بنیادی استفاده کنید.
گام بعدی برای تحلیل بنیادی, پیش بینی یک دوره پنجساله برای پارامترهای اقتصادی مثل: سود بانکی ,تورم, رشد اقتصادی و غیره میباشد
بهترین مدل برای تحلیل بنیادی استفاده همزمان از روش DCF ((Discounted Cash Flow Analysis و روش مونت کارلو برای کاهش ریسک میباشد این همان روشی است که من برای پیش بینی قیمت سهام شرکت نایک (Nike Inc.) استفاده کردم. (لینک زیر)

در این مدل با بازی کردن با فرضیات مثل پیش بینی فروش و هزینه ها و پارامترهای اقتصادی میتوانید به کمترین و بیشترین پیش بینی قیمت سهام شرکت دست پیدا کنید.