Powered By Blogger

Saturday, December 23, 2017

یک مدل برای پیدا کردن مرزهایی که سرعت زاویه ای را میتوان بردار در نظر گرفت











من فکر میکنم برای سرعت زاویه ای به جای گفتن اینکه بردار هست یا شبه بردار, بهتره بدنبال مرز هایی باشیم که رفتار بردار بودن رو از شبه برداری برای ما متمایز میکنه. چون سرعت زاویه ای هم بردار هست هم میتونه بردار نباشه. در تمام کتاب های رفرنس فیزیک آمده: در زاویه های دورانی بسیار کوچک, زاویه دوران میتواند بردار باشد در نتیجه فقط در این حالت سرعت زاویه ای میتواند بردار تلقی شود. اما مدلی که من ساختم میگه علاوه بر زاویه دوران, در کلیه حرکات ارتعاشی دامنه ارتعاش جهت نیل کردن به مرز بردار یا غیر بردار بودن سرعت زاویه ای خیلی مهم هست در حقیقت حساسیت به دامنه خیلی بیشتر از کوچک بودن زاویه دوران دارد. البته این موضوع مربوط به هفته پیش بود. اما دیشب با یک مدل جدید به این نتیجه رسیدم که:  علاوه بر کوچک بودن زاویه  و دامنه ارتعاش, جهت چرخش و تعداد درجه آزادی هم بسیار مهمه. 

بطور مثال: فرض کنید یک آرمیچر روی یک صفحه دایره ای نصب شده و محور آرمیچر روی محور x دستگاه مختصات هست. حالا اگه آرمیچر در جهت مخالف عقربه های ساعت حول محور x بچرخه و صفحه دایره ای در جهت موافق عقربه های ساعت حول محور z بچرخه, آنالیز حرکت ارتعاشی با زمانیکه آرمیچر موافق عقربه های ساعت بچرخه و صفحه دایره ای مخالف عقربه های ساعت بچرخه فرق میکنه. حالا به این تحلیل کم یا زیاد شدن شعاع صفحه دایره ای و شعاع آرمیچر رو هم اضافه کنید که همون دامنه ارتعاش هست.
 حالا فرض کنید کل سیستم بالا روی یک چرخ و فلک فیکس و نصب شده. در این صورت ما یک درجه آزادی به سیستم اضافه کردیم و یک سیستم یا سه درجه آزادی داریم. در نتیجه سیستم آرمیچر و صفحه دایره ای حالا دارن حول محور y میچرخن که بازم جهت چرخش و شعاع چرخش, آنالیز جدیدی در خصوص بردار بودن و یا نبودن سرعت زاویه ای به ما نشان میدهد.

بطور کلی برای سیستم ها با دو درجه آزادی ما شش حالت داریم که هر کدام از این حالت ها در آنالیز و تحلیل حرکات ارتعاشی نتایج متفاوتی رو به ما نشان میدهند.
برای سیستم ها با سه درجه آزادی و چهار درجه آزادی ما دوازده حالت داریم که هر کدام از این حالت ها در آنالیز و تحلیل حرکات ارتعاشی نتایج متفاوتی رو به ما نشان میدهند. این یعنی کل مسیر آنالیز ما برای هر حالت از A تا Z عوض میشود. 



برای اطلاعات بیشتر در خواست خود را به آدرس تلگرام زیر بفرستید:

https://t.me/Allisnumber